Input:

Mimořádný příspěvek při nařízené karanténě - postupy lékařů a zaměstnavatelů

23.3.2021, Zdroj: ČSSZDoba čtení: 8 minut

V následujících řádcích naleznete vysvětlení a příklady postupů při vystavování eNeschopenek z důvodu karantény nebo izolace, na které následně ze strany zaměstnavatele bude navazovat výplata tzv. izolačky.

Základní východiska

Tzv. izolačka je mimořádný příspěvek, který zaměstnavatel vyplácí k náhradě příjmu u zaměstnance, kterému byla nařízena karanténa nebo izolace. Lékař postupuje při vystavování eNeschopenky z těchto důvodů podle toho, zda pacient vykazuje symptomy nákazy COVID 19, nebo u něj byla nákaza prokázána nebo je mu nařízena karanténa z preventivních důvodů (rizikový kontakt). Hlavním účelem poskytování příspěvku je, aby zaměstnanec nešířil nákazu, protože si nemůže kvůli propadu příjmu dovolit zůstat doma.

Postupy (algoritmy) lékařů jsou uveřejněny na stránkách ministerstva zdravotnictví a lékařských sdružení.

Podle zákona o mimořádném příspěvku při nařízené karanténě se za karanténu považuje také izolace podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Karanténa s navazující izolací se považuje za jednu sociální událost.

Rozdíl mezi karanténou a izolací

Karanténou se rozumí oddělení osoby, která sice nevykazuje příznaky onemocnění, ale byla během inkubační doby ve styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy, od ostatních fyzických osob, aby se nákaza dále nešířila.

Izolací se rozumí oddělení osoby, která onemocněla infekční nemocí nebo jeví příznaky tohoto onemocnění, od ostatních fyzických osob. Jde opět o to, aby se infekční onemocnění dále nešířilo.

Ať už lékař rozhodne o nařízení karantény nebo izolace, tzv. izolačka náleží každému zaměstnanci, kterému zaměstnavatel v prvních 14 dnech proplácí náhradu mzdy podle zákoníku práce. Vyplatí se spolu s touto náhradou.

Jak se zaměstnavatel dozví, že jeho zaměstnanec je v karanténě nebo izolaci? Jak se karanténa nebo izolace nařizuje?

V obou případech lékař zpravidla vystaví eNeschopenku.

Osobě bez příznaků, s rizikovým kontaktem, se nařizuje karanténa. Lékař vystaví potvrzení o nařízení karantény na eNeschopence, s diagnózou Z209 a do kolonky profese uvede slovo „karanténa“.

Osobě s příznaky nebo prokázaným onemocněním COVID 19 se nařizuje izolace. Lékař při onemocnění COVID použije při vystavení Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti tiskopis eNeschopenky s diagnózou indikující jak dočasnou pracovní neschopnost, tak izolaci (U071) a do pole profese může uvést slovo „izolace“. Současně od pondělí 22. 3. 2021 bude na straně ČSSZ nasazeno do produkce technické řešení, které na podkladě použití diagnózy indikující izolaci doplní tuto informaci do notifikace pro zaměstnavatele i v případě, pokud lékař informaci o nařízení izolace neuvede.

Indikace karantény nebo izolace se potom objeví v elektronických službách, které využívá zaměstnavatel a je tak bez dalšího zajištěn validní přenos informace o nařízené karanténě.

Co v případech, kdy je nařízena karanténa a zaměstnanec čeká na výsledek testu na onemocnění COVID 19?

V praxi se lze setkat s následujícími postupy lékařů:

Je-li výsledek testu pozitivní, pak:

  • buď lékař karanténu neuknčí a nemění ani diagnózu. Karanténa bude ukončena standardně ve lhůtě dle mimořádného opatření resortu zdravotnictví (uplynutím určené doby atd.).
  • nebo vystavuje na základě informace o pozitivním testu DPN s diagnózou COVID, při níž se nařizuje izolace.

Je-li v průběhu karantény negativním testem potvrzeno, že osoba není nakažena, karanténa se rovněž ukončí dle mimořádného opatření resortu zdravotnictví (uplynutím určené doby).

Ve všech situacích se jedná z pohledu nároku na příspěvek o jednu kontinuální sociální událost karantény.

Z pohledu zaměstnavatele:

Zaměstnavateli se od počátku karantény zobrazuje informace o karanténě v elektronických službách eNeschopenky. Zaměstnanec má rovněž údaj o karanténě vytištěn v poli profese na Průkazu dočasně práce neschopného pojištěnce – jakmile jej lékař ve svém SW do tohoto pole uvede, je při tisku propsán spolu s ostatními údaji.

V případě navazujícího rozhodnutí o DPN s diagnózou COVID se zobrazí v elektronických službách po změně diagnózy informace o izolaci.

Podle délky trvání karantény (včetně izolace) vyplácí zaměstnavatel v prvních 14 ti dnech náhradu mzdy a mimořádný příspěvek (tzv. izolačku). Období prvních 14 dnů se přitom počítá ode dne nařízení karantény.

Jak to bude v případě, kdy od počátku je vystavena normální eNeschopenka z důvodu onemocnění COVID 19 (již od počátku je znám výsledek testu či jsou zcela jasné příznaky)?

Lékař v této situaci při vystavení eNeschopenky uvede diagnózu indikující izolaci (U071) a do pole profese může uvést slovo „izolace“.

Po vystavení DPN nedochází ke změnám, případně se potvrzuje trvání DPN, na konci se DPN ukončí.

Z pohledu zaměstnavatele:

Zaměstnavateli se od počátku rozhodnutí o DPN informace o izolaci zobrazí v elektronických službách eNeschopenky. Zaměstnanec má rovněž údaj o izolaci vytištěn v poli profese na Průkazu dočasně práce neschopného pojištěnce, pokud jej lékař ve svém SW do tohoto pole uvedl (pak je při tisku propsán spolu s ostatními údaji).

Příspěvek se vyplácí po dobu 14 dnů, protože z opatření ministerstva zdravotnictví vyplývá povinnost nařídit izolaci na dobu 14 dnů.

Jak to bude v případě, kdy je zaměstnanci vystavena normální eNeschopenka, např. kvůli akutní infekci horních dýchacích cest. Kvůli nejednoznačným příznakům je podle opatření ministerstva zdravotnictví nařízen test na onemocnění COVID 19, který vyjde pozitivní.

Jde o situaci, kdy se s časovým odstupem

Nahrávám...
Nahrávám...