Elektronickou komunikaci se zdravotními pojišťovnami nařizuje legislativní úprava platná od 1. 1. 2026 nejen zaměstnavatelům, ale také živnostníkům. OSVČ tak přehledy o výši daňového základu budou moci od příštího roku podávat pojišťovnám pouze elektronickou formou.
Stejně jako v případě zaměstnavatelů úpravu přináší novely zákona č. 592/1992 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. Další formy odevzdání přehledu v listinné podobě (zaslaných poštou či odevzdaných do sběrných boxů) již nebudou možné. Všeobecná zdravotní pojišťovna upozorňuje, že přehledy je nutné podávat včas, aby nedošlo ke vzniku nedoplatku na pojistném. Níže tak uvádíme nejen návod k elektronickému podání, ale také jejich konkrétní termíny pro rok 2026.
Jak doručit přehled zdravotní pojišťovně elektronickou formou?
Nejjednodušší a nejrychlejší je podání přehledu v aplikaci Moje VZP. Interaktivní formulář provede plátce celým procesem podání. Většinu potřebných dat formulář čerpá přímo ze systému VZP – např. úhrn zaplacených záloh či dobu pojištění. OSVČ vyplní výši daňového základu a následně zkontroluje automaticky vyplněná data a případně doplní chybějící údaje, které systém VZP nemá k dispozici. Formulář zároveň vypočítá pojistné, vyčíslí přeplatek nebo nedoplatek a v případě vzniku nedoplatku je součástí potvrzení QR kód, pomocí kterého lze platbu ihned snadno provést.
OSVČ může také přehled podat přes VZP Point nebo datovou schránkou.
Termíny pro podání přehledu o výši daňového základu OSVČ za rok 2025
Termíny pro podání…